Z inicjatywą przygotowania dla branży wodociągowo-kanalizacyjnej dwóch konkursów – „Manager Roku 2015 WOD-KAN” i „Inwestycja Roku 2015 WOD-KAN” – wyszła na początku 2016 r. redakcja miesięcznika „Wodociągi-Kanalizacja”, przy współpracy z Izbą Gospodarczą „Wodociągi Polskie” i przy dużym nakładzie pracy ze strony stowarzyszeń branżowych. To właśnie do nich zwróciliśmy się o pomoc w realizacji założeń konkursowych.
Założeniem organizatora było, aby informacja o konkursach trafiła do wszystkich organizacji branżowych (stowarzyszeń, fundacji, klastrów) i by to od tych instytucji napłynęły nominacje do obydwu konkursów. Inicjatywa zyskała ogromną przychylność branży i poparcie regionalnych stowarzyszeń i fundacji, reprezentujących środowisko przedsiębiorstw oraz managerów wod-kan.
By zasłużyć na miano „Inwestycji Roku 2015 WOD-KAN” należało nadesłać zgłoszenie inwestycji realizowanej przez przedsiębiorstwo komunalne, wodociągowo-kanalizacyjne lub spółkę wodno-ściekową, która zakończyła się najpóźniej w 2015 r., a jej innowacyjność i rozwiązania technologiczne wyróżniają ją na tle innych.
O tytuł „Managera Roku 2015 WOD-KAN” starać się mogą osoby zgłoszone do konkursu, które piastują stanowiska managerskie, szczególnie zasłużeni dla sektora gospodarki wodno-ściekowej, wyróżniający się w swojej pracy i mający ponadprzeciętne zdolności managerskie.
W Bydgoszczy, w siedzibie Izby Gospodarczej „Wodociągi Polskie”, 24 marca 2016 r. zebrała się kapituła konkursowa, by ocenić nadesłane zgłoszenia. Zebrani wnikliwie przyjrzeli się zgłoszonym kandydaturom, dyskutowali nad nimi, biorąc pod uwagę obowiązujące kryteria. W wyniku tych prac, korzystając z uprawnień zapisanych w regulaminie obu konkursów, kapituła zgodnie podjęła decyzje, by do tytułu „Managera Roku 2015 WOD-KAN” nominować wszystkich 9 zgłoszonych. Podobnie w konkursie „Inwestycja Roku 2015 WOD-KAN” nominowanych zostało 18 zgłoszonych projektów.
Zapraszamy do kolejnego etapu – głosowania – mogą w nim uczestniczyć wyłącznie członkowie zwyczajni Izby Gospodarczej „Wodociągi Polskie” i członkowie stowarzyszeń regionalnych. Na głosy branży czekamy do 25 kwietnia 2016 r.
Przyznanie tytułu laureatom obu konkursów nastąpi podczas Galii Kongresu ENVICON Water (10 maja 2016 r.), towarzyszącego XXIV Międzynarodowym Targom Maszyn i Urządzeń dla Wodociągów i Kanalizacji „WOD-KAN 2016” w Bydgoszczy.
Partner: Partner generalny:
Konkurs „Inwestycja Roku 2015 WOD-KAN”
Nominowani do tytułu „Managera Roku 2017 WOD-KAN”:

Stanisław Biniecki
Prezes Zarządu
Miejskie Wodociągi i Kanalizacja Sp. z o.o. w Chodzieży
Kandydat od 15 lat piastuje kierownicze stanowisko w Miejskich Wodociągach i Kanalizacji Spółka z o.o. w Chodzieży. Przez ten czas w przedsiębiorstwie udało się wprowadzić wiele rozwiązań usprawniających funkcjonowanie firmy i poprawiających jakość świadczonych usług.
W Spółce dąży się do oszczędności zasobów naturalnych przez zminimalizowanie i ograniczenie występujących strat wody (przyczyniają się do tego realizowane każdego roku inwestycje i modernizacje), optymalizację pracy ujęć wód podziemnych oraz racjonalne gospodarowanie oraz wykorzystywanie odnawialnych źródeł energii.
Obecne funkcjonują w spółce dwie pompy ciepła, z tego jedna wykorzystuje ciepło wody uzdatnionej przesyłanej ze Stacji Uzdatniania Wody do odbiorców, ogrzewa budynki siedziby Spółki, natomiast druga, znajdująca się w Miejskiej Oczyszczalni Ścieków wykorzystuje do ogrzewania zlokalizowanych tam obiektów ciepło ze ścieków oczyszczonych.
Wszystkie procesy technologiczne związane z produkcją, uzdatnianiem i dystrybucją wody oraz oczyszczaniem ścieków są pod całodobową kontrolą, dzięki stale rozwijanemu systemowi wizualizacji i monitoringu pracy urządzeń.
Ponadto wprowadzono zdalnie zarządzamy pracą poszczególnych obiektów Stacji Uzdatniania Wody, stacji podwyższania ciśnienia, większości przepompowni ścieków. W przypadku awarii posiadane systemy pozwalają na szybką reakcję i minimalizację występujących skutków.
Ważnym aspektem w działaniu spółki jest poprawa obsługi i zadowolenie klienta. W celu usprawnienia komunikacji wewnętrznej oraz poprawy jakości świadczonych usług wykorzystuje się na co dzień zintegrowany system informatyczny, elektroniczny obieg dokumentów a także najnowsze rozwiązania techniczne w zakresie odczytu wodomierzy drogą radiową.
Wszelkie realizowane zadania inwestycyjne realizowane w okresie urzędowania prezesa Binieckiego dotyczyły przede wszystkim budowy, wymian i modernizacji użytkowanych budowli i urządzeń wod-kan na terenie miasta i gminy Chodzież. Największego zaangażowania wymagała realizacja projektu pn. „Uporządkowanie gospodarki wodno-kanalizacyjnej na terenie miasta i gminy Chodzież”, realizowanego w ramach POIiŚ finansowanego przez NFOŚiGW.
Firma angażuje się także w działalność edukacyjną. Obecnie realizowane są dwa programy edukacyjne. Pierwszy z nich ma za zadanie promować jakość dostarczanej wody. Zakupiony został m.in. saturator, który jest wykorzystywany na wszelkiego rodzaju imprezach lokalnych, zachęcając mieszkańców do picia „kranówki”. Przy saturatorze prezentowana jest informacja o jakości wody. W planie działalności w zakresie promocji jakości wody jest montaż w szkołach oraz innych miejscach publicznych poideł i zdrojów wodnych. Dodatkowo w upalne, letnie dni mieszkańcy mogą korzystać z wystawianych przez Spółkę kurtyn wodnych.
Drugi program edukacyjny poświęcony jest gospodarce ściekowej. Spółka informuje, jak duży wpływ na stan środowiska ma oczyszczalnia ścieków. Prowadzona jest akcja pn. „Kanalizacja to nie śmietnik”, która edukuje w jaki sposób prawidłowo z niej korzystać.
Pracownicy Spółki prowadzą również lekcje pokazowe w przedszkolach oraz na terenie Miejskiej Oczyszczalni Ścieków i Stacji Uzdatniania Wody dla uczniów szkół podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych oraz uczestników półkolonii.
Na przełomie 2014 i 2015 r. na wystawie z okazji 100-lecia wodociągów prowadzono zajęcia dla uczniów ze szkół z terenu miasta i gminy Chodzież, które poświęcone były historii firmy i ekologii. Razem w zajęciach udział wzięło około 1200 uczniów. Oprócz zajęć edukacyjnych organizowane są dla młodzieży konkursy plastyczne („Skąd się bierze woda w kranie?”, „Ścieki oczyszczamy – czyste środowisko mamy”) i fotograficzne („Naturalne skarby ziemi – woda”).
W ramach zakończonego w 2015 r. projektu UE powstała sala edukacyjno-szkoleniowa, dzięki której spółka może prowadzić zajęcia edukacyjne dla dzieci i młodzieży z zakresu ekologii, jak i przedmiotów pokrewnych.
Zadania i plany przedsiębiorstwa na najbliższe lata to przede wszystkim poprawa efektywności pracy, czyli wdrożenie systemu budżetowania i controlingu, rozwój elektronicznego obiegu dokumentów a także wykorzystanie elektronicznych kanałów komunikacji z klientem (e-klient, facebook).
W okresie zarządzania przez kandydata przedsiębiorstwo otrzymało następujące nagrody i wyróżnia:
- Certyfikat ISO 9001:2008 w zakresie poboru prób oraz badań fizyko-chemicznych wody i ścieków utrzymywany od 2007 r.,
- Zatwierdzenie Laboratorium Zakładowego MWiK sp. z o. o. w Chodzieży do wykonywania badań monitoringu wewnętrznego jakości wody w zakresie pobierania próbek, oznaczania barwy, przewodności elektrycznej właściwej w 25°, pH, jonu amonowego, azotynów, azotanów, mętności,
- Nagroda JAKOŚĆ ROKU 2013 (Eko Jakość) za projekt „Uporządkowanie gospodarki wodno-ściekowej na terenie miasta i gminy Chodzież”, organizowanego przez Fundację Qualitas (publikacja w Dziennik Gazeta Prawna),
- Wyróżnienie w kategorii promocja na 19-tych Chodzieskich Targach Gospodarczych,
- Nagroda RAZEM MOŻEMY WIĘCEJ za wzór skutecznego budowania marki i jakości firmy oraz otwarcie na kontakt z mieszkańcami Miasta i Gminy na 19. Chodzieskich Targach Gospodarczych,
- Laureat SUPER PIĄTKI w plebiscycie WSPANIALI 2014 (Kategoria Wydarzenie Gospodarcze), organizowanego przez Starostwo Powiatowe w Chodzieży oraz Nasz Tygodnik Chodzieski,
- Nagroda GAZELE BIZNESU 2014 w kategorii małych i średnich firm, organizowanego przez Coface Poland (ranking Dziennika Puls Biznesu),
- Wyróżnienie w kategorii najlepszy produkt/usługa – za promocję projektu „Uporządkowanie gospodarki wodno-ściekowej na terenie miasta i gminy Chodzież” na 20. Chodzieskich Targach Gospodarczych,
- VIII miejsce w Ogólnopolskim Rankingu Przedsiębiorstw Wodociągowych „Wodociągi Polskie”, organizowanego przez Polską Agencję Przedsiębiorczości,
- Nagroda GAZELE BIZNESU 2015,
- Nagroda JAKOŚĆ ROKU 2015 (Eko Jakość).
Prezes Stanisław Biniecki posiada następujące certyfikaty:
- Certyfikat Ministerstwa Środowiska – po postępowaniu sprawdzającym zakończonym wynikiem pozytywnym prezes może pełnić funkcję Pełnomocnika ds. Realizacji Projektu (Measure Authorising Officer – MAO) dla projektu „Uporządkowanie gospodarki wodno-ściekowej na terenie miasta i gminy Chodzież”. Certyfikat przyznany został w Warszawie 26. 09. 2008r.
- Certyfikat potwierdzający udział w szkoleniu pt. Finanse dla menedżerów niefinansistów – cz. I i II
- Certyfikat ukończenia szkolenia dla beneficjentów oraz instytucji wsystemie zarządzania Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko – Zarządzanie Projektami dla Pełnomocników ds. Realizacji Projektów (MAO) i ich zastępców realizujących Projekty Środowiskowe współfinansowane z POIIŚ, przyznany w Warszawie w maju 2012r.
- Certyfikat ukończenia szkolenia „Zarządzanie Projektem UE przezPełnomocnika ds. Realizacji Projektu (MAO), przyznany w Warszawie w maju 2013 r.

Andrzej Bronowicki
Prezes Zarządu
Wodociągi i Kanalizacja Sp. z o.o. w Dzierżoniowie
Andrzej Bronowicki posiada dziesięcioletni staż pracy na stanowisku kierowniczym w Wodociągach i Kanalizacji Sp. z o.o. w Dzierżoniowie. Jako Prezes, z dniem 29.06.2006 r. wdrożył po raz pierwszy w przedsiębiorstwie opracowane przez siebie Strategie Rozwoju na lata 2007-2010, a następnie na lata 2011-2016, które do dziś konsekwentnie realizuje. W ramach Strategii nastąpiła zmiana organizacyjna firmy, m.in. wdrożono ISO 1801, ISO 17025, Software Asset Management, GIS, GPS. W ostatnich latach w Dzierżoniowie zrealizowany został projekt pn. „Uporządkowanie gospodarki wodno- ściekowej na terenie gmin powiatu dzierżoniowskiego- etap I”, współfinansowany ze środków Funduszu Spójności o wartości ponad 100 mln zł brutto.
W okresie zarządzania kandydata udało się wprowadzić szereg rozwiązań organizacyjnych, technicznych i technologicznych usprawniających działanie spółki. Wybudowano system grawitacyjny dystrybucji wody pitnej, przez co uzyskano wzrost ciśnienia oraz zmniejszenie zużycia energii elektrycznej. Wdrożono system produkcji biogazu z energii odnawialnej (ciepło, prąd), co przyczyniło się do zmniejszenia bieżącego zużycia energii z konwencjonalnych źródeł. Ponadto utworzono zespoły inwestycyjne, co doprowadziło do racjonalniejszego wykorzystania zakupionego sprzętu i automatyzacji procesów. Podniesiono bezpieczeństwo funkcjonowania systemu wod-kan poprzez budowę nowych odcinków sieci oraz wizualizację sieci.
Podstawowe działania poprawiające stan techniczny, ekonomiczny czy personalno-osobowy spółki to:
- opracowanie strategii finansowej w celu utrzymania płynności finansowej wraz z systemem monitorowania (środki unijne, kredyty, pożyczki,leasing, budżet zadaniowy, controlling),
- utrzymanie stałego wzrostu poziomu rozwoju poprzez bieżące audytowanie wewnętrzne i zewnętrzne wdrożonych systemów jakości:ISO 9001, 14001, PN-N 18001, PN-EN ISO/IEC 17025:2005, Software Assets Management, elementy KAIZEN, Kodeks Etyki Pracownika WiK,
- poprawa warunków kadrowych. Zmiana Organizacyjna Spółki.Utworzenie czterech nowych działów, wymiana personalna (z uwzględnieniem naturalnych ruchów kadrowych) poprzez zatrudnieniem.in. informatyków, automatyków, zatrudnianie pracowników sezonowych (ok. 15 osób na 8 miesięcy oraz od 6 do 8 stażystów na 6 miesięcy + 6 miesięcy) w celu realizacji inwestycji własnych (wykorzystanie zakupionego sprzętu), coroczne specjalistyczne szkolenia,
- sukcesywne rozszerzanie wdrożonych elektronicznych modułów nadzorujących poprawność pracy Stacji Uzdatniana Wody i Oczyszczalni Ścieków (SCADA), obsługi klienta (earchiwum, iBok), pracy i obsługi 43 pojazdów silnikowych (GPS), zdalnego podglądu infrastruktury na mapach (GIS), bieżącej pracy poszczególnych działów (elektroniczny obieg dokumentów),realizacji rocznego budżetu zadaniowego (ZSI).
- poprawa warunków technicznych i sprzętowych, m.in. zakup (wymiana)35 szt. pojazdów silnikowych, w tym 29 szt. poprzez leasing (do spłaty pozostało 6 szt.),
- poprawa warunków płacowych dla śr. 172 etatów – poziom średniej płacy krajowej,
- realizacja Wieloletniego Planu Inwestycyjnego na terenie gmin na poziomie 6-8 milionów złotych rocznie(z dużym udziałem prac wykonywanych systemem gospodarczym).
Obecnie złożony został wniosek o dofinansowanie II etapu Projektu o wartości ponad 50 mln netto.
Firma angażuje się w działalność edukacyjną przede wszystkim poprzez przygotowanie ścieżki edukacyjnej w oczyszczalni ścieków w Dzierżoniowie oraz promocję projektu pn. „Uporządkowanie gospodarki wodno-ściekowej na terenie gmin powiatu dzierżoniowskiego – etap I”, m.in. poprze zorganizowanie konferencji informacyjnych, artykuły prasowe,dostarczanie do szkół i instytucji materiałów edukacyjnych,wskazujących jego pozytywne aspekty (poprawa stanu ekologicznego terenu objętego projektem, budowa nowoczesnej infrastruktury gminnej, poprawa jakości życia w gminach oraz promowanie udziału Unii Europejskiej w realizowanym projekcie).
W okresie zarządzania przez kandydata przedsiębiorstwo otrzymało następujące nagrody i wyróżnia:
- Gazela Biznesu za lata 2009, 2010, 2011, 2012, 2014, 2015
- I miejsce w Plebiscycie Gospodarczym Sudeckie Kryształy 2014 w kategorii Najlepsza inwestycja, dla Projektu pn. „Uporządkowanie gospodarki wodno-ściekowej na terenie gmin powiatu dzierżoniowskiego – etap I”.
Prezes posiada następujące kwalifikacje, certyfikaty i patenty:
- Studia magisterskie na Wydziale Mechanicznym Politechniki Wrocławskiej – tytuł magistra inżyniera mechanika (1984 r.),
- Studia podyplomowe w zakresie „Zarządzania Logistycznego Przedsiębiorstwem” na Akademii Ekonomicznej (obecnie Uniwersytet Ekonomiczny) we Wrocławiu (2002 r.),
- Dyplom złożenia egzaminu na członków rad nadzorczych w spółkach Skarbu Państwa (2003 r.),
- Studia podyplomowe w zakresie „Praktycznego Zarządzania Finansami” na Uniwersytecie Ekonomicznym we Wrocławiu (2008 r.),
- Zaświadczenie Ministerstwa Środowiska – pełnienie funkcji Pełnomocnika ds. Realizacji Projektu (Measure Authorising Officer – MAO) dla projektu „Modernizacja i rozbudowa gospodarki wodno- ściekowej na terenie Gmin Powiatu Dzierżoniowskiego” (2008 r.) (nazwa projektu zmieniona później na „Uporządkowanie gospodarki wodno-ściekowej na terenie gmin powiatu dzierżoniowskiego – etap I”),
- Certyfikat ukończenia szkolenia „Zarządzanie projektami dla pełnomocników ds. realizacji projektów (MAO) i ich zastępców realizujących projekty środowiskowe współfinansowane z POIiŚ (2011 r.),
- Certyfikat ukończenia szkolenia „Rozliczanie i kontrola projektów dofinansowanych w ramach środowiskowych priorytetów POIiŚ (2012 r.).

Krzysztof Dąbrowski
Prezes Zarządu
Miejskie Wodociągi i Oczyszczalnia Sp. z o.o. w Grudziądzu
Od momentu przejęcia zarządzania ww. spółką przez prezesa Dąbrowskiego, firma rozpoczęła swój dynamiczny rozwój. Przez ten trzynastoletni okres wykonano gruntowną modernizację wszystkich obiektów spółki w zakresie technicznym jak i technologicznym, pozyskując wielokrotnie na realizację inwestycji środki z funduszy unijnych. Do znaczących inwestycji zaliczyć należy przede wszystkim modernizację stacji uzdatniania wody wybudowanej w latach 70 – tych. Wprowadzono nowoczesne rozwiązania w zakresie pozyskiwania i wykorzystania energii ze źródeł odnawialnych. Wprowadzono pompy ciepła wykorzystujące energię cieplną wody pompowanej z ujęcia do stacji uzdatniania. Rozpoczęto produkcję zielonej energii elektrycznej i cieplnej z biogazu, jak również energii elektrycznej z gazu ziemnego w procesie kogeneracji z produkcją ciepła. Za energię elektryczną wytworzoną w odnawialnych źródłach uzyskiwane są świadectwa pochodzenia, którymi firma obraca na TGE.Od 2015 r. wykorzystuje się na potrzeby własne energię produkowaną przez nowoczesną Elektrownię Fotowoltaiczną, której panele zostały zlokalizowane na dachach obiektów spółki. Wprowadzono elektroniczny zdalny system odczytu wodomierzy, a także Zintegrowany System Informatyczny zapewniający efektywne zarządzanie przedsiębiorstwem. Spółka posiada Internetowe Biuro Obsługi Klienta, dzięki któremu klienci mają całodobowy dostęp do wszystkich swoich spraw prowadzonych przez przedsiębiorstwo, jak również aktualnych komunikatów. Dzięki wdrożeniu systemu informacji geograficznej GIS (elektroniczna baza map numerycznych uzbrojenia wod-kan), a także modelu matematycznego sieci wodociągowej, zyskano cenne źródło informacji z zakresu obrazowania aktualnego stanu technicznego sieci, historii eksploatacji,kosztów realizowanych prac oraz planowania remontów i tworzenia nowych sieci. W czasie kadencji kandydata nastąpiło przejęcie zdegradowanego miejskiego składowiska odpadów, które zostało w ramach unijnego projektu zmodernizowane i przekształcone w nowoczesną Regionalną Instalację Przetwarzania Odpadów Komunalnych i tym samym rozszerzono zakres działalności spółki.
Ponadto spółka działa aktywnie, jako członek, w Izbie Gospodarczej „Wodociągi Polskie” (IGWP), w której kandydat obecnie pełni społeczną funkcję Wiceprzewodniczącego Rady IGWP. Ponadto prezes był inicjatorem powołania do życia w 2011 roku Stowarzyszenia „Wodociągi Kujaw i Pomorza, w którym pełni społecznie funkcje Prezesa Zarządu. Dzięki osobistemu zaangażowaniu kandydata, w 2014 roku z jego inicjatywy, zawiązany został „Kujawsko-Pomorski Klaster Branży Wodociągowo-Kanalizacyjnej”, którego współzałożycielem i jednocześnie członkiem są Miejskie Wodociągi i Oczyszczalnia Sp. z o.o. w Grudziądzu.
Pod Zarządem kandydata spółka uczestniczy w życiu miasta wpierając liczne inicjatywy kulturalne na rzecz mieszkańców Grudziądza oraz lokalny sport. Kandydat pełni społecznie funkcje Prezesa Autonomicznej Ludowej Kolarskiej Sekcji „STAL” Grudziądz, która od 13 lat jest kolarskim, klubowym mistrzem Polski (jest Klubem, z którego min. 3 zawodników weźmie udział w Igrzyskach Olimpijskich w Rio de Janeiro). Ponadto prezes zasiada w Radzie grudziądzkiego Muzeum. Z jego inicjatywy zorganizowano w 2014 r. w Grudziądzu na Błoniach Nadwiślańskich otwarty koncert Ray’a Wilsona w ramach trasy koncertowej „Genesis Classic Orchestra”.
Kandydat dba o wizerunek miasta, czego przykładem mogą być dwie inicjatywy, jako Prezesa Zarządu MWiO sp. z o.o.. Pierwsza dotyczyła zaaranżowania i zagospodarowania terenu przy Błoniach Nadwiślańskich – obecnie stoi tam rzeźba – fontanna Flisak – autorstwa lokalnych artystów rzeźbiarzy. Druga zaś związana była z aranżacją i wybudowaniem skweru przy siedzibie spółki w centrum Grudziądza, na którym została posadowiona rzeźba – fontanna odlana z mosiądzu, autorstwa tych samych grudziądzkich artystów pn.: ”Oskar i Róża”. Skwer został udostępniony mieszkańcom miasta, jako miejsce odpoczynku. W sezonie letnim w roku 2014 oraz 2015 z inicjatywy kandydata zorganizowano na skwerze koncerty z udziałem uczniów i absolwentów grudziądzkiej szkoły muzycznej.
Kolejna inicjatywa to wyremontowanie i zaadaptowanie na cele edukacyjno-muzealne 110-letniej mechanicznej oczyszczalni i przepompowni ścieków, która już dziś, po zaledwie miesiącu od oddania obiektu budzi ogromne zainteresowanie nie tylko wśród grudziądzan, lecz także pasjonatów branży.
Inwestycje jakie zostały zrealizowane podczas kadencji prezesa to:
- „Oczyszczanie ścieków w Grudziądzu”, dofinansowany ze środków Funduszu ISPA, później Spójności (realizacja w latach 2003 – 2009)
- „Modernizacja i rozbudowa infrastruktury wodociągowej w Grudziądzu”, dofinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (realizacja 2009 – 2012)
- „Modernizacja Składowiska Odpadów w Zakurzewie koło Grudziądza”, finansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (realizacja 2010 – 2014)
- „Modernizacja i rozbudowa systemu gospodarki wodno – ściekowej w Grudziądzu – I i II etap”, dofinansowany ze środków Funduszu Spójności w ramach POIiŚ (realizacja 2009 – 2015)
- „Budowa Centrum Edukacji Ekologicznej w Zakurzewie koło Grudziądza”, finansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (realizacja 2014 – 2015)
- „Budowa budynku Centralnego Laboratorium Wody, Ścieków i Odpadów”
- „Budowa sieci kanalizacji sanitarnej w dzielnicy Tuszewo i Sadowo w Grudziądzu”, realizowana przy udziale środków pozyskanych w ramach pożyczki z WFOŚiGW w Toruniu
- „Budowa Elektrowni Fotowoltaicznej na terenie Stacji Uzdatniania Wody w Grudziądzu”
- „Modernizacja historycznych obiektów Spółki”
- „Nadbudowa budynku przy ul. Mickiewicza – siedziba Spółki”
- „Modernizacja i adaptacja do nowej funkcji „Historycznej Oczyszczalni i Przepompowni” z lat 1906-1908.
Kandydat jest pomysłodawcą licznych inicjatyw proekologicznych, wśród których na uwagę zasługują akcje prowadzone przez MWiO sp. z o.o. pn. „Żyj zdrowo i ekologicznie” – „Mrówka Wiola i Oskar o naturę łączy nas troska” – kampania mająca na celu propagowanie prawidłowej segregacji odpadów. W jej ramach organizowano liczne zbiórki surowców w szkołach. Spółka angażowała się każdego roku w akcję „Sprzątanie świata”, a w latach 2014 oraz 2015 – samodzielne podjęto się zorganizowania imprezy plenerowej Ekofestynu dla mieszkańców Grudziądza. Z inicjatywy kandydata organizowane są „pogadanki o tematyce ekologicznej w grudziądzkich szkołach i przedszkolach”. W czasie kadencji prezesa wydawano książki i ulotki o tematyce ekologicznej. Trzykrotnie wydano także kalendarz ścienny dla najmłodszych ilustrowany ich pracami z zakresu edukacji ekologicznej. Podjęto się indywidualnej organizacji, a także włączano w akcję europejskich dni otwartych umożliwiając zwiedzanie obiektów spółki grudziądzanom. Zarząd wspiera organizację praktyk zarówno dla uczniów grudziądzkich szkół jak i studentów. Uwieńczeniem działań edukacyjnych, a zarazem zapowiedzią ich kontynuacji jest z pewnością wybudowanie w 2015 r. Centrum Edukacji Ekologicznej w Zakurzewie koło Grudziądza. Prowadzi się w nim obecnie działalność edukacyjną z zakresu ekologii, ochrony środowiska, racjonalnego użytkowania środowiska. Działalność Centrum jest skierowana do wszystkich osób zainteresowanych bez względu na wiek, płeć, miejsce zamieszkania, poziom niepełnosprawności. Edukacją ekologiczną objęte są zwłaszcza dzieci z przedszkoli, szkół podstawowych, a także młodzież ze szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych z terenu Miasta i Gminy Grudziądz oraz gmin ościennych. W Centrum organizowane są spotkania, wykłady, pogadanki na tematy ochrony środowiska, a dla najmłodszych również zabawy ekologiczne.
Dzięki dobremu zarządzaniu spółka posiada certyfikat przynależności do klubu „Gazele Biznesu” – grona najdynamiczniej rozwijających się firm. Od 2011 roku jest laureatem programu Solidna Firma. Zajęła III miejsce w rankingu Złotej Setki Pomorza i Kujaw w rankingu MŚP. Wyróżniona została także w rankingu Diamenty Forbsa w kategorii firm o poziomie przychodów 5-50 mln PLN w woj. kujawsko-pomorskim. Spółkę wyróżniono również Certyfikatem uznania za wieloletnie zaangażowaniew sprawy ekologii – wydawcy „Profile – Biznes”. W 2015 roku MWiO sp.z o.o. została sklasyfikowana na 8. pozycji w Ogólnopolskim RankinguPrzedsiębiorstw Wodociągów i Kanalizacji 2015, opublikowanymw Dzienniku Gazecie Prawnej.
W 2011 roku Pan Krzysztof Dąbrowski nagrodzony został Nagrodą Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego w dziedzinie „Innowacyjne metody stosowane w zakresie rozwoju i promocji miast i obszarów wiejskich”. W 2015 r. odznaczony Medalem Prezydenta RP za Długoletnią Służbę. Posiada także medale i odznaki za wspieranie grudziądzkiego sportu.
Ponadto kandydat posiada uprawnienia projektowe konstrukcyjno-budowlane UAN-IV/8346/208/TO/88- 89 oraz uprawnienia budowlano-wykonawcze kierownika budowy i robót UAN-IV/8346/102/TO/87.

Janusz Dulik
Prezes Zarządu
Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji w Piekarach Śląskich Sp. z o.o.
Kandydat posiada czterdziestoletni staż pracy w branży wod-kan. Zanim, 27 lat temu objął stanowisko prezesa Zarządu MPWiK w Piekarach Śląskich, pracował w WPWiK Katowice oraz RPWiK Tarnowskie Góry. Podczas kadencji kandydata w Piekarach Śląskich przeprowadzono szereg rozwiązań organizacyjnych, technicznych oraz technologicznych usprawniających działanie przedsiębiorstwa. Warto tutaj wymienić m.in. uporządkowanie gospodarki ściekowej, rozwiązanie problemu odprowadzania i oczyszczania ścieków sanitarnych oraz wód opadowych, ochrona wód powierzchniowych i zasobów wód podziemnych. Inwestycja ta była współfinansowana ze środków Unii Europejskiej
Za kolejny sukces należy uznać wprowadzenie i rozwój systemów informatycznych typu GIS do zarządzania sieciami wod-kan a także rozwój bazy sprzętowej i transportowej.
Inwestycje zrealizowane podczas kadencji prezesa to:
- „Zaopatrzenie w wodę i kanalizacja Piekar Śląskich” CCI 2005/PL/16/C/PE/OO6 – największa inwestycja środowiskowa zrealizowana na terenie Piekar Śląskich
- Remont ratusza w Brzezinach Śląskich – adaptacja budynku na dyrekcję MPWiK. Inwestycja zdobyła tytuł Modernizacji Roku
Kandydat znany jest jako propagator ochrony środowiska w Piekarach Śląskich i na terenie województwa śląskiego. Zainicjował działania zmierzające do odprowadzania ścieków z posesji, co przyczyniło się do poprawy jakości życia mieszkańców i zmniejszenia zagrożenia dla środowiska naturalnego. Prezes jest także aktywnym członkiem Śląskiego Klastra Wodnego, propagującym racjonalne wykorzystanie zasobów wodnych województwa.
W okresie zarządzania przez prezesa Dulika, przedsiębiorstwo otrzymało tytuły „Modernizacja Roku 2008” oraz „Rzetelni w Biznesie 2015”.
Prezes może poszczycić się następującymi certyfikatami, uprawnieniami, nagrodami i wyróżnieniami:
- Mgr inż. Urządzeń Sanitarnych w specjalności Zaopatrzenie w Wodę
- Studia podyplomowe – Zarządzenie i Marketing
- członek rad nadzorczych w spółkach Skarbu Państwa
- Projekty Racjonalizatorskie
- Srebrny Krzyż Zasługi – 2005 r.
- I stopień – Złoty Medal za długoletnią służbę – 2010 r.
- Złoty Krzyż Zasługi – 2014 r.
- Złota Odznaka Honorowa za Zasługi dla Województwa Śląskiego – 2015 r.
- Nominacja do tytułu Piekarzanin Roku

Wojciech Jassak
Prezes Zarządu
Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o. w Ełku
Kandydat posiada doświadczenie zawodowe poparte 47-letnim stażem w takich przedsiębiorstwach jak Wodociągi Częstochowskie, Przedsiębiorstwo Robót Instalacyjno-Montażowych w Ełku oraz PWiK w Ełku. Stanowisko kierownicze w tej spółce piastuje od 24 lat. Dzięki wysokiemu poziomowi zarządzania, firmie udało się wprowadzić wiele udogodnień organizacyjnych, technicznych i technologicznych.
Przedsiębiorstwo może poszczycić się skutecznością oczyszczania ścieków o efektywności od 97% do 99%, produkcją energii z odnawialnych źródeł do poziomu 70% oraz energii cieplnej w 100% oraz skutecznym uporządkowaniem gospodarki osadowej. Ponadto na pochwałę zasługuje fakt, iż uzdatnianie wody w ełckim PWiK przebiega wyłącznie metodami naturalnymi. Wiele z tych dokonań udało się osiągnąć dzięki realizacji projektu pn. „Poprawa gospodarki wodno-ściekowej aglomeracji Ełk” rozliczonemu w lipcu 2015 r.
Przedsiębiorstwo uczestniczyło w projekcie renaturalizacji zasobów wodnych Biebrzańskiego Parku Narodowego oraz zabezpieczenia zbiornika wód podziemnych sandru Ełckiego.
Spółka wypełniła wszystkie zobowiązania przedakcesyjne w dziedzinie gospodarki wod-kan. Ponadto jest laureatem takich tytułów jak „Przedsiębiorstwo Fair Play” oraz „Gazela Biznesu”. Posiada certyfikaty PN-EN ISO 9001÷2009,PN-EN ISO 14001÷2005, PN-EN ISO/IEC
Przedsiębiorstwo włącza się także w działania związane z edukacją ekologiczną. Organizuje praktyki studenckie i szkolne, dni otwartych obiektów, coroczne mitingi młodzieży z udziałem rodzin na ujęciu i oczyszczalni a także liczne konkursy ekologiczne i prezentacje firmy.
Prezes posiada następujące kwalifikacje, certyfikaty, nagrody i wyróżnienia:
- Uprawnienie budowlane – bez ograniczeń – rok uzyskania 1986
- Uprawnienia projektowe – bez ograniczeń – rok uzyskania 1986
- Złoty Krzyż Zasługi – 2005 r.
- Gospodarz Miasta Ełk – 2008 r.
- Krzyż Kawalerski Orderu Odrodzenia Polski – 2009 r.

Grzegorz Piotr Lewańczuk
Prezes Zarządu
Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o. w Łomży
Kierownicze stanowisko w MPWiK w Łomży, kandydat objął 20 lat temu. Największe osiągnięcia jakie udało się osiągnąć przez ten czas to wdrożenie Zintegrowanego Systemu Zarządzania Jakością i Zarządzania Środowiskowego spełniającego wymagania ISO 9001:2008 i ISO 14001:2004, wprowadzenie Innowacyjnej Technologii Suszenia i Termicznej Mineralizacji Osadów Ściekowych, wdrażanie ujednolicenia systemu monitoringu pracy przepompowni w Mieście Łomża oraz wdrażanie systemu zdalnego odczytu wodomierzy.
Inwestycje zrealizowane podczas kadencji kandydata to m.in. wybudowanie 9,7 km sieci wodociągowej i 10,9 km sieci kanalizacyjnej w latach 2011-2015, modernizacja i rozbudowa zasilania energetycznego w oczyszczalni w Łomży, wymiana urządzeń w oczyszczalni w Łomży (krata rzadka i taśmowa) oraz zakup wirówki zagęszczającej i odwadniającej osad. Godną uwagi inwestycją zrealizowaną przez przedsiębiorstwo w ostatnich latach jest także modernizacja instalacji suszenia itermicznej mineralizacji osadu oraz instalacja agregatu prądotwórczego na biogaz.
Przedsiębiorstwo włącza się w działania związane z edukacją ekologiczną poprzezczynny udział w organizacji warsztatów ekologicznych z okazji „ Światowego Dnia Wody” (od 2011 r.)oraz pomoc w organizacji VI Sympozjum Naukowo-Technicznego „ WOD-KAN-EKO 2003”. Ponadto propaguje wiedzę ekologiczną przez udostępnianie dla szkół i mieszkańców infrastruktury wod-kan, ujęć wody oraz obiektów w oczyszczalni ścieków wŁomży. W 2002 r. spółka zdobyła nagrodę Brylantowego Bociana za Organizację Konkursu Ekologicznego „ WodaSubstancja Niezwykła”.
Nagrody i wyróżnienia jakie spółka zdobyła w czasie kadencji prezesa to:
- Wyróżnienie w ogólnopolskim konkursie „Modernizacja Roku 2000” dla inwestycji pn. „Modernizacja i Rozbudowa Miejskiej Oczyszczalni Ścieków w Łomży”
- Brylantowy Bocian za organizację Konkursu Ekologicznego w 2002r. pn. „Woda Substancja Niezwykła”
- CertyfikatRzetelność Płatnicza – 2003 r.
- Panteon Polskiej Ekologii pod patronatem Ministra Środowiska i PrezesaPolskiego Centrum Badań i Certyfikacji SA w 2004r .
- Wyróżnienie w ogólnopolskim konkursie „Modernizacja Roku 2007” za Modernizację ujęć wody Podgórze i Rybaki w Łomży
- Wyróżnienie w 8 edycji Konkursu Ministerstwa Środowiska Lider Polskiej Ekologii w kategorii przedsiębiorstwo za ochronę ekosystemu rzeki Narew ze szczególnym uwzględnieniem modernizacji Oczyszczalni Ściekóww Łomży w 2008 r.
- Certyfikat „Solidna Firma” – 2009 r.
- Certyfikat „Firma Bliska Środowisku” zdobyty w Ogólnopolskim Konkursie Ekologicznym Pod Honorowym Patronatem Ministra Środowiska –2008 r.
Prezes posiada następujące certyfikaty oraz nagrody:
- Eksploatacja i dozór urządzeń wytwarzających,przetwarzających, przesyłających i zużywających ciepło i inne urządzeniaenergetyczne. Eksploatacja i dozór urządzeń instalacji i sieci gazowychwytwarzających, przetwarzających, przesyłających, magazynujących izużywających paliwa gazowe oraz biogaz. Ceryfikaty otrzymane w 2012 r.
- Dyplom ukończenia III edycji Programu MBA prowadzonegoprzez Wyższą Szkołę Finansów i Zarządzania w Białymstoku – 2006 r.

Henryk Milcarz
Prezes Zarządu/Dyrektor Naczelny
Wodociągi Kieleckie Sp. z o.o.
Kandydat posiada 24-letni staż pracy w branży wod-kan. W latach 1992-2002 piastował stanowisko Dyrektora ds. Handlowych i Zaplecza w Wodociągach Kieleckich a od 2002 r. objął posadę Dyrektora Naczelnego/Prezesa Zarządu tego przedsiębiorstwa. Pod kierownictwem Prezesa Milcarza spółka wdrożyła nowoczesne technologie, zainwestowała w instalacje i systemy, które gwarantują oszczędności, usprawniają pracę i promują ekologiczne rozwiązania. W ramach każdej z trzech wielkich inwestycji infrastrukturalnych, na które Wodociągi Kieleckie pozyskały środki unijne, firma nie tylko rozbudowała sieć wodociągowo-kanalizacyjną, ale również:
- wzbogaciła się w jedną z pierwszych w Polsce instalację do termicznej utylizacji osadów ściekowych,
- wdrożyła nowoczesny, rozległy i inteligentny system monitoringu sieci wodociągowej, kanalizacyjnej, ujęć wody oraz hydroforni eksploatowanych przez Wodociągi Kieleckie,
- zakupiła generator zasilany biogazem wraz z układem Kogeneracji, kontynuując tym samym tradycje firmy w inwestowaniu w odnawialne źródła energii.
W Kielcach został wdrożony System Monitoringu i Sterowania siecią wod-kan. W ramach realizacji monitoringu i sterowania obiektów oraz sieci wodociągowych i kanalizacyjnych na terenie Aglomeracji Kielce, Aglomeracji Zagnańsk i Aglomeracji Barcza został wykonany system zbierania danych dotyczących pracy ujęć wody, pracy zbiorników wody i pompowni, przepływów i ciśnienia w wyznaczonych punktach sieci wodociągowej, przepływów i napełnieni kanałów kanalizacji sanitarnej oraz pracy oczyszczalni ścieków.
Zebrane dane są przekazywane do siedmiu Lokalnych Centrów Dyspozytorskich oraz do Głównego Centrum Dyspozytorskiego.Wszystkie dane obiektowe są gromadzone w centralnym serwerze bazodanowym w celu ich archiwizacji i wizualizacji. Ponadto Służby Spółki wyposażone są w urządzenia przenośne (tablety, smartphony) zintegrowane z systemem monitoringu i sterowania (SMiS).
System współpracuje z systemami typu GIS, zasobami mapowymi Wodociągów Kieleckich, jest wyposażony w nowoczesne narzędzia obliczeniowe i oprogramowanie zaawansowanego przetwarzania danych w postaci symulacyjnego modelu hydraulicznego sieci wodociągowej oraz oprogramowania do automatycznej diagnostyki systemu kanalizacji sanitarnej.
Zintegrowany system monitoringu i sterowania SMiS zapewnia:
- pełny monitoring obiektów: pompowni, hydroforni, zbiorników, ujęć, stacji uzdatniania wody, oczyszczalni ścieków i innych,
- wizualizację danych na ekranie monitorów w Centrach Dyspozytorskich z kontrolą wszystkich zadanych parametrów pracy,
- tabelaryczne i graficzne przedstawienie mierzonych wielkości i ich archiwizowanie,
- funkcjonalność serwisu mobilnego poprzez udostępnienie danych obiektowych na telefonach (smartfonach, tabletach) służb technicznych,
- sterowanie przepływem w wybranych punktach sieci wodociągowej,
- sygnalizację stanów alarmowych,
- przewidywanie awarii poprzez diagnostykę sieci kanalizacyjnej wspomaganą zaawansowaną analizą danych,
- narzędzia symulacyjne do przewidywania zachowań sieci wodociągowej przy zadanych przez użytkownika warunkach.
Podczas realizacji projektu „Rozbudowa i modernizacja Oczyszczalni Ścieków Sitkówka dla miasta Kielce” w procesie oczyszczania ścieków zastosowano wiele nowatorskich rozwiązań. Wśród nich wymienić można:
- Systemy transmisji danych przy użyciu światłowodów i przekazów radiowych
- Komory predenitryfikacji dla częściowego generowania LKT oraz przeciwdziałania „puchnięciu” osadu czynnego.
- W części denitryfikacyjnej reaktorów biologicznych strefy przejściowe wyposażone w dodatkową sekcjonowaną instalację napowietrzającą, z funkcją automatycznego załączania sekcji w zależności od poziomu amoniaku.
- Mieszadła pompujące o zróżnicowanej wydajności oraz dodatkowe mieszadła w strefie nitryfikacji dające elastyczność procesu przy występującej znacznej nierównomierności dobowej w ilości dopływających ścieków.
- Strefy odtlenienia w końcowych częściach komór nitryfikacji.
- Metanol jako zewnętrzne źródło węgla organicznego.
- Dezintegracja ultradźwiękowa zagęszczonego osadu nadmiernego
- Instalacja podawania osadu po dezintegracji do komór fermentacyjnych i do reaktora biologicznego.
- Wyodrębniony system zagęszczania flotującego kożucha z możliwością podawania go do stacji odwadniania, z ominięciem ciągu ściekowego i komór fermentacyjnych.
Zalety instalacji i korzyści jakie płyną z budowy Stacji Termicznej Utylizacji Osadów Ściekowych to:
- zawieszone (fluidalne) złoże piaskowe, jako najlepsza dostępna technika termicznego przekształcania osadów ściekowych rekomendowana w Europie i świecie
- utylizacja wszystkich odpadów technologicznych powstających w oczyszczalni ścieków, tj. osadów ściekowych, skratek, piasku i tłuszczy
- dwustopniowy system wymienników, pozwalający odzyskiwać energię cieplną ze spalin i wykorzystać ją do podsuszania osadu przed spalaniem (autotermiczność procesu) oraz do podgrzania powietrza dostarczanego do złoża.
- niestandardowe wyposażenie instalacji w dodatkowy III wymiennik umożliwiający odzysk energii cieplnej z oparów z suszarki i wykorzystanie jej do podgrzewania wody w obiegu c.o. dla obiektów oczyszczalni
- dwustopniowa, sucha metoda oczyszczania gazów odlotowych ogranicza emisję pyłów i popiołów, dzięki czemu dotrzymane są restrykcyjne standardy polskie i unijne pełna
- automatyzacja prowadzonych procesów wraz z wizualizacją wszystkich parametrów koniecznych do prawidłowej pracy instalacji
W 2012 roku na dachu budynku administracyjnego Wodociągów Kieleckich zamontowano instalację solarną do pozyskiwania ciepłej wody. Składa się ona z dwóch zestawów po 10 sztuk kolektorów typu ES2V/2,65S o powierzchni 2,44 m² każdy. Czynnikiem grzewczym jest płyn solarny (mieszanina glikolu propylenowego, inhibitorów korozji i barwnika).
W celu wymiany ciepła zamontowano dwa wymienniki ciepłej wody użytkowej typu W2Z o powierzchni grzewczej 4,4 m² i pojemności c.w.u. 675 l na każdy zestaw solarny. Do sterowania podwójnym zestawem pomp cyrkulacyjnych służą sterowniki.
Zestaw pracuje w układzie wspomagania kotła olejowego ciepłej wody użytkowej. W 2014 roku w stosunku do roku 2013 r. ilość zużytego oleju opałowego zmalała z 10,5 tys. litrów do 9 tys. litrów, a więc o 14%.
Od 2012 roku w Wodociągach Kieleckich działa system monitoringu i zarządzania flotą pojazdów, oparty na łączności GPS. Systemem Autolog radomskiej firmy Tekom Technologia objęto 56 pojazdów. Jak dowodzą dotychczasowe doświadczenia, oprócz prac konserwatorskich, system nie wymagał praktycznie żadnej interwencji. Sprawdził się jako narzędzie do efektywniejszego wykorzystania taboru. Raporty pozwalają na weryfikację m.in. skarg odbiorców na pracę pogotowia, co zdarza się średnio raz w miesiącu. Raporty dzienne tras i postojów z mapą pozwala na optymalizację działania pracowników pogotowia wodociągowego. Dostęp do map na monitorach komputerów mają wszyscy kierownicy. Wdrożenie kontroli floty GPS przyniosło niebagatelne oszczędności w zakresie zużycia paliwa.
Unijne dofinansowanie pozwoliło również na dostawę, montaż i rozruch biogeneratora produkującego prąd i ciepło na potrzeby oczyszczalni ścieków w Sitkówce. W procesie przeróbki osadów ściekowych w komorach fermentacyjnych wytwarzany jest biogaz zawierający w swoim składzie ok 64% metanu.
Układ automatyczny umożliwia współpracę generatorów z siecią energetyki zawodowej, co pozwala na rozliczanie energii wytworzonej przez biogeneratory jako tzw. energii zielonej tj. wytwarzanej ze źródeł energii odnawialnej.
Inwestycje zrealizowane przez Wodociągi Kieleckie w ostatnich latach to:
- Rozbudowa i modernizacja Oczyszczalni Ścieków Sitkówka dla miasta Kielce”, 2004/PL/16/C/PE/009,
- „Kompleksowa ochrona wód podziemnych aglomeracji kieleckiej”
- Rozbudowa i modernizacja oczyszczalni ścieków w Bartkowie
Spółka w ramach szeroko rozumianej edukacji ekologicznej jest inicjatorem programu pn. „Woda Twoim Przyjacielem – poznaj szanuj chroń”. W programie uczestniczy co roku ponad 1200 dzieci i młodzieży z całego województwa świętokrzyskiego. Głównym celem programu jest promowanie zasad zrównoważonego rozwoju oraz podnoszenie poziomu świadomości ekologicznej dzieci i młodzieży poprzez:
- kształtowanie postaw proekologicznych dzieci i młodzieży w odniesieniu do znaczeniai ochrony wód w Polsce, także w życiu codziennym każdego człowieka,
- wypracowanie oraz stworzenie atrakcyjnych i skutecznych narządzi wspierających formalną i nieformalną edukację ekologiczną, które działają motywująco na uczestników,
- wypracowanie i rozpowszechnienie nowatorskich metod edukacji wzbogacających wachlarz dydaktyki szkolnej,
- przekazanie rzetelnych informacji dotyczących zagadnień związanych z gospodarką wodną poprzez umożliwienie bezpośredniego kontaktu odbiorców programu z przedsięwzięciami polegającymi na oczyszczaniu i pozyskiwaniu wód.
Postawę szacunku dla zasobów wody pitnej stanowi również inicjatywa montowania w szkołach poidełek z kielecką kranówką. Promowany jest w ten sposób ekologiczny, zdrowy styl życia wśród najmłodszych. Spółka prowadzi również akcję „Obudź się. Czas się włączyć”, w ramach której uświadamia mieszkańcom szkodliwość ekologiczną korzystania z szamb i potrzebę podejmowania inwestycji w budowę kanalizacji dla bezpieczeństwa środowiska i zdrowia ludzi oraz dla ochrony bezcennych podziemnych źródeł wody.
Osiągnięcia zakładu w okresie zarządzania przez kandydata (nagrody, wyróżnienia, certyfikaty):
- Certyfikat ISO 9001 – uzyskany w 2008 roku
- Certyfikat ISO 14001 – uzyskany w 2008 roku
- V miejsce w Ogólnopolskim Rankingu Przedsiębiorstw Wodociągów i Kanalizacji, „Strefa Gospodarki”, dodatek ekonomiczny „Dziennika Gazety Prawnej” (od 4 lat, początku rankingu, w pierwszej dziesiątce)
- Wyróżnienie w konkursie Kryształy PR-u za kampanię towarzyszącą akcji „Obudź się! Czas się włączyć”, w kategorii Najlepsza promocja projektów unijnych, maj 2015
- Nagroda Gospodarcza Skrzydła 2015 za modernizację i rozbudowę oczyszczalni ścieków w Bartkowie, wrzesień 2015
- Nagroda „Kryształy Przetargów Publicznych”, październik 2015
- Nagroda Świętokrzyski Diament, za najlepszą promocję regionu, redakcja „Echa Dnia”, październik 2015
- Certyfikat i tytuł „Przedsiębiorstwo Fair Play 2015”, grudzień 2015
- Tytuł „Najlepszy Produkt Świętokrzyski” dla „Kieleckiej kranówki”, plebiscyt „Echa Dnia”, grudzień 2015
- Certyfikat Staropolski – Rzetelny Przedsiębiorca Staropolskiej Izby Przemysłowo-Handlowej
- Certyfikat „Przedsiębiorstwo Fair Play”
- Diamentowa Statuetka „Przedsiębiorstwo Fair Play”
- Tytuł Lidera Regionu 2014 roku w kategorii Inwestycje, przyznawany pod patronatem „Echa Dnia”, luty 2015
Prezes może poszczycić się następującymi certyfikatami, uprawnieniami, nagrodami i wyróżnieniami:
- Certyfikat MAO – Pełnomocnik ds. Realizacji Projektów, 2010 r.
- Menedżer Jakości DEKRA, 2011 r.
- Euro Manager, 2015 r.
- Medal Ambasadora Fair Play, 2014 r.
- Brązowy Krzyż Zasługi, 1978 r.
- Srebrny Krzyż Zasługi, 1985 r.
- Złoty Krzyż Zasługi, 1999 r.
- Odznaka „Za zasługi dla Kielecczyzny”
- Odznaka „Za zasługi dla Pożarnictwa”
- Odznaka za zasługi dla Oświaty
- Medal honorowy im. Bolesława Chomicza
- Medal Zasłużony dla Izby Gospodarczej „Wodociągi Polskie”
- Krzyż Kawalerski Orderu Odrodzenia Polski, 2012 r.

Zbigniew Mróz
Prezes Zarządu/Dyrektor Naczelny
Legnickie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji S.A.
Kandydat z dwunastoletnim stażem w branży wod-kan, funkcję prezesa legnickiego przedsiębiorstwa objął siedem lat temu. Podczas kadencji prezesa nastąpiła m.in. redukcja i restrukturyzacja kosztów funkcjonowania spółki.Od roku 2009 w LPWiK S.A. wprowadzono efektywną politykę redukcji i optymalizacji kosztów. Koszty prowadzenia działalności są przedmiotem szczegółowych analiz, natomiast wydatki są rygorystycznie monitorowane. Spółka stale inwestuje w nowoczesny sprzęt, mniej energochłonny, oszczędzający paliwo, bardziej wydajny w pracy i przyjazny dla środowiska, pozbywając się jednocześnie starych, wysłużonych urządzeń z przełomu lat 70 –tych i 80 – tych. Zapobiega stratom wody w sieci z wykorzystaniem nowoczesnego, specjalistycznego sprzętu. Prowadzi racjonalną politykę kadrową, będąc jednocześnie liczącym się pracodawcą na regionalnym rynku pracy – spółka zatrudnia 285 osób. Głęboko zrestrukturyzowano również sferę gospodarki nieruchomościami, głównie poprzez sprzedaż i zrzeczenie się praw do nieruchomości zbędnych, generujących ogromne koszty (podatki, opłaty roczne, koszty utrzymania). Skalę działań najlepiej obrazuje powierzchnia gruntów zbytych i przekazanych w latach 2009-2015 – 20 hektarów. Spółka posiada stabilną sytuację finansową, każdego roku wypracowuje znaczący zysk, przeznaczany na inwestycje sieciowe i Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych.
Zarząd LPWiK S.A. przyjął „Strategię rozwoju Spółki na lata 2014-2020”. Dokonano w niej analizy uwarunkowań zewnętrznych, szans i zagrożeń, potencjału Spółki, wizji i misji, określono system celów strategicznych. Cele te są sukcesywnie realizowane w bieżącej działalności przedsiębiorstwa.
Przedsiębiorstwo z sukcesami aplikuje o zewnętrzne źródła finansowania inwestycji. Po raz pierwszy w swojej historii spółka skutecznie sięgnęła po środki finansowe z Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Umowę na dofinansowanie z Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej we Wrocławiu (jako Instytucją Wdrażającą), Prezes Zarządu Spółki podpisał w lutym 2014 roku. Łączna wartość brutto projektu to blisko 60 milionów złotych. Dofinansowanie z Funduszu Spójności wyniosło ponad 22 miliony zł netto.
Inwestycje i modernizacja technologiczna przedsiębiorstwa nastąpiła m.in. dzięki realizacji projektu pn. „Uporządkowanie gospodarki wodno-ściekowej w aglomeracji Legnica”.Zakres inwestycji był bez wątpienia największy w historii spółki, czyli od 1992r. Zrealizowany projekt składał się z kilku zadań, obejmujących zarówno Zakład Produkcji Wody jak i Zakład Oczyszczania Ścieków a także sieć kanalizacyjną na terenie miasta. Było to wielkie wyzwanie technologiczne, organizacyjne i logistyczne. W ramach projektu wykonano w sumie pięć zadań inwestycyjnych.
Rozpoczęto od modernizacji części gazowo-energetycznej oczyszczalni ścieków, obejmującej instalację biogazu oraz wprowadzenie tzw. kogeneracji, czyli wykorzystania wytwarzanego przez oczyszczalnię biogazu do produkcji energii elektrycznej i ciepła. Inwestycja objęła także hermetyzację niektórych obiektów. Energia elektryczna wytwarzana przez dwa agregaty wykorzystywana jest na potrzeby własne oczyszczalni ścieków, natomiast energię cieplną wykorzystujemy do celów technologicznych oraz grzewczych oczyszczalni ścieków. Rozwiązanie takie przyczyniło się do obniżenia kosztów zakupu energii elektrycznej i ciepła oraz ma niewątpliwy aspekt ekologiczny. Bardzo istotnym elementem przeprowadzonej modernizacji była hermetyzacja części otwartych obiektów technologicznych. Powietrze z tych obiektów ujmowane jest do specjalnego biofiltra, przez co znacząco zmniejszyła się uciążliwość zapachowa oczyszczalni dla okolicznych mieszkańców.
Kolejnym zrealizowanym zadaniem na terenie oczyszczalni ścieków, była budowa od podstaw suszarni osadów ściekowych. W ramach zadania zamontowano urządzenia instalacji do suszenia osadów, w tym suszarkę osadów ściekowych, zbiornik do magazynowania osadu odwodnionego oraz zbiornik osadu wysuszonego z systemem załadunku. Inwestycja ta spowodowała, że osiągnięte zostaną wymogi prawa Unii Europejskiej w zakresie osadów ściekowych oraz składowania odpadów. Wysuszone osady ściekowe będą mogły zostać poddane procesowi współspalania w cementowni.
W ulicy Jaworzyńskiej, powstał blisko kilometr nowej sieci kanalizacyjnej wraz z przepompownią ścieków. Dzięki temu możliwe stało się podłączenie do kanalizacji 180 mieszkańców Legnicy.
Nowa sieć kanalizacyjna o długości prawie 3 kilometrów wraz z przepompownią ścieków, została wybudowana również na ulicy Nowodworskiej. W tym przypadku umożliwiono przyłączenie do kanalizacji 70 mieszkańcom a także działającym na tym obszarze podmiotom gospodarczym. Istotnym skutkiem budowy nowych odcinków sieci kanalizacyjnej jest likwidacja zbiorników bezodpływowych na terenie miasta objętym inwestycją.
Realizowany przez spółkę projekt objął również Zakład Produkcji Wody. Koszt netto modernizacji sięgnął 20,5 mln złotych. Była to trudna do wykonania, skomplikowana inwestycja, ponieważ prowadzona była na istniejących, czynnych obiektach, które nie mogły zostać wyłączone z eksploatacji. Co oczywiste nie mogło dojść do jakiekolwiek pogorszenia jakości uzdatnianej wody. W efekcie modernizacji została udoskonalona technologia uzdatniania wody. Wprowadzono podwójną filtrację wody, automatyczny system płukania filtrów i nowoczesny system jej napowietrzania poprzez aeratory oraz zainstalowaną lampę UV. Zmodernizowano również systemy zasilania energetycznego i sterowania. Dzięki temu uzyskano pewność wysokiej jakości wody dostarczanej mieszkańcom. Również wydajność obiektów zakładu została dostosowana do obecnego zapotrzebowania na wodę. Pierwotna zdolność produkcyjna infrastruktury, która wynosiła 100 tys. m3 na dobę, została zredukowana do 40 tys. m3 na dobę. Wymieniona została także elewacja zewnętrzna obiektów technologicznych Zakładu Produkcji Wody, co poprawiło jej estetykę i właściwości termoizolacyjne budynków.
Spółka stale inwestuje w nowe technologie w zakresie zakupu specjalistycznego sprzętu, rozwoju informatycznego (sprzęt+oprogramowanie) oraz wykorzystuje nowoczesne technologie (np. bezwykopowa renowacja sieci wodociągowej). Dba również o rozwój zawodowy pracowników, ich integrację z firmą i identyfikację z założonymi kierunkami działania.
Wykaz głównych inwestycji LPWiK S.A. zrealizowanych w latach 2009-2015:
- Projekt „Uporządkowanie gospodarki wodno-ściekowej w aglomeracji Legnica” zrealizowany z dofinansowaniem ze środków UE,
- Projekt „Uporządkowanie gospodarki wodno-ściekowej w aglomeracji Legnica, etap II – opracowanie dokumentacji”. Projekt obejmował opracowanie
- Zakup 2 szt. samochodów specjalistycznych do hydrodynamicznego czyszczenia kanalizacji sanitarnej i deszczowe, z układem odzysku wody, typu Assmann.
- Uruchomienie tzw. GIS, czyli informatycznego systemu gromadzenia, udostępniania, aktualizacji i wizualizacji danych geoprzestrzenych, dotyczących sieci wod. – kan.
- Wprowadzenie monitoringu GPS ruchu wszelkich pojazdów i sprzętu Spółki, sprzężonego z informatycznym system rozliczania pracy pojazdów i sprzętu dodatkowego.
- Zakup nowego źródła energii cieplnej do wytwarzania ciepłej wody użytkowej dla obiektów Zakładu Produkcji Wody w postaci pompy ciepła, odzyskującej energię cieplną z uzdatnianej wody.
- Budowa punktów pomiarowych monitoringu sieci wodociągowej dla wydzielonych sektorów miasta.
- Zakup i wdrożenie systemu elektronicznego biura obsługi klienta (eBOK), rozszerzenie funkcjonalności modułu obsługi sprzedaży o funkcjonalności transmisji danych do e-BOK oraz archiwizacji e-faktur.
- Corocznie – budowa,modernizacja i remonty sieci wodociągowej i kanalizacyjnej na terenie miasta, również z szerokim wykorzystaniem technik bezwykopowych, zakup nowoczesnego sprzętu specjalistycznego (np. kamery do inspekcji kanalizacji, logery), modernizacja hydroforni i pompowni ścieków, zakup sprzętu informatycznego i systemów informatycznych itp.
Prezes Zarządu LPWiK S.A. od roku 2009 stale wspiera finansowo i rzeczowo legnickie instytucje sportowe, kulturalne, edukacyjne, Towarzystwo Przyjaciół Dzieci, ZHP, Państwową o Ochotniczą Straż Pożarną itp. W roku 2015 kwota wydatkowana na ww. cele wyniosła blisko 80 tys. złotych netto.
Przedsiębiorstwo angażuje się również w działania związane z edukacją ekologiczną, min. poprzez promocję picia wody prosto z kranu. W ramach akcji spółka uruchomiła tzw. poidełka w budynkach LPWiK S.A. oraz szkołach i innych obiektach użyteczności publicznej w Legnicy, umożliwiające picie wody prosto z kranu, bez używania np. plastikowych kubków czy butelek. Aspekt ekologiczny tej akcji to zmniejszenie ilości opakowań z tworzyw sztucznych, trafiających na miejskie składowisko odpadów. To także promocja zdrowego trybu życia, ponieważ osoby wybierające picie wody, rezygnują tym samym ze spożywania wysoko słodzonych napojów, często zawierających wiele sztucznych, chemicznych substancji spożywczych.
Przedsiębiorstwo wspiera także lokalne akcje edukacyjne w zakresie ekologii. Każdego roku LPWiK S.A udziela wsparcia finansowego i jest patronem akcji edukacyjnych, skierowanych nie tylko do młodzieży z Legnicy ale również całego Dolnego Śląska. Przede wszystkim należy tu wymienić cykliczny Dolnośląski Konkurs Plastyczny „Przyroda Wokół Nas”, organizowany przez Młodzieżowe Centrum Kultury w Legnicy. Konkurs adresowany jest do młodzieży szkół podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych. Jego celem jest kształtowanie świadomości ekologicznej dzieci i młodzieży, ze szczególną uwagą zwróconą na ochronę wód.
Legnicka spółka włącza się także w działalność Fundacji „Dolnośląskie Forum Wodociągowe” i Izby Gospodarczej „Wodociągi Polskie”. Zarówno DFW jak i IGWP to organizacje branżowe, których jednym z celów działania jest wspieranie działań ekologicznych i ochrony wód, w tym także edukacji ekologicznej. Zbigniew Mróz jest aktywnym członkiem Rady IGWP oraz Rady DFW.
Osiągnięcia zakładu w okresie kadencji kandydata, potwierdzone certyfikatami, wyróżnieniami i nagrodami:
- W LPWiK S.A. funkcjonuje potwierdzony certyfikatem, system zarządzania jakością zgodny z normą PN-EN ISO 9001:2009, w zakresie poboru, uzdatniania i dystrybucji wody, odbioru i oczyszczania ścieków oraz laboratoryjnej analizy wody i ścieków.
- Laboratorium spółki posiada certyfikat akredytacji udzielonej przez Polskie Centrum Akredytacji (PCA) potwierdzający, że badania wykonywane są zgodnie z wymaganiami Systemu Zarządzania wg normy PN-EN ISO/IEC 17025:2005.
- Certyfikaty „Gazeli Biznesu” za lata 2009, 2010, 2012, 2014, 2015 – rankingu najbardziej dynamicznych firm, sporządzanego przez ogólnopolski dziennik specjalistyczny „Puls Biznesu”,
- Dolnośląskie Certyfikaty Gospodarcze za lata 2009, 2011, 2014 (diamentowa statuetka), przyznawany przez kapitułę pod przewodnictwem Marszałka Województwa Dolnośląskiego – celem DCG jest wyróżnienie i uhonorowanie wiarygodnych podmiotów gospodarczych, wnoszących istotny wkład w rozwój Dolnego Śląska oraz stanowiących wizytówkę jakości, innowacyjności i kreatywności,
- Certyfikat uznania przyznany przez Ogólnopolski Tygodnik Budowlany „Profile” za uruchomienie stacji zagęszczania osadu na terenie oczyszczalni ścieków – rok 2009/2010,
- Złoty Certyfikat „Przedsiębiorstwo Fair Play” – rok 2009, programu afiliowanego przy Krajowej Izbie Gospodarczej, potwierdzającego rzetelność firmy i jej dbałość o właściwe relacje z partnerami biznesowymi, organami administracji i pracownikami,
- Wpis do Europejskiego Rejestru Renomowanych – rok 2013, 2015, promującego i wspierającego podmioty odznaczające się na tle innych szczególną solidnością i jakością, a także opierają swą działalność na zasadach etyki biznesowej.
- Certyfikat XIV edycji Narodowego Konkursu Ekologicznego pod honorowym patronatem Prezydenta RP. „Przyjaźni Środowisku” w kategorii „Przedsiębiorstwo Przyjazne Środowisku” – rok 2013, w związku z realizacją inwestycji na terenie oczyszczalni ścieków, polegającej na modernizacji części gazowo-energetycznej, w tym instalacji biogazu z wprowadzeniem kogeneracji, modernizacji układu nadawy i odbioru osadów.
Prezes może poszczycić się następującymi certyfikatami, uprawnieniami, nagrodami i wyróżnieniami:
- Studium Podyplomowe – Menedżerskie studium organizacji i zarządzania w gospodarce rynkowej – 08.06.1991 r.
- Dyplom – dla kandydatów na Członków Rad Nadzorczych w Spółkach Skarbu Państwa – 13.02.1993 r.
- Certyfikat – Project Planning, Analysis, and Control – 24.03.2000 r.
- Certyfikat – Project Leadership, Management, and Communications – 08.07.2000 r.
- Certyfikat – Management Projects in Organizations – 23.09.2000 r.
- Certyfikat – Project Management Applications – 12.01.2001 r.
- Dyplom – Bazowe kompetencje menedżerskie dla pracowników firmy TL S.A. Dialog – 24.03.2001 r.
- Studia Podyplomowe – Telekomunikacja cyfrowa – 20.06.2001 r.
- Zaświadczenie – Kreowanie wizerunku firmy – 07.10.2009 r.
- Zaświadczenie – Bazowe kompetencje menedżerskie – 24.04.2010 r.
- Zaświadczenie – Współpraca i komunikacja w zespole – 26.03.2012 r.
- Zaświadczenie – Myślenie kreatywne i asertywność – 12.11.2012 r.
- Zaświadczenie – Zarządzanie kompetencjami i rozwojem pracowników – 06.10.2014 r.
- Zaświadczenie – Kształtowanie systemu wynagrodzeń w oparciu o wartościowanie pracy – 29.04.2015 r.
- Zaświadczenie – Kształtowanie systemu wynagrodzeń w oparciu o wartościowanie pracy – analiza zakresów czynności i regulaminu wynagradzania – 06.10.2015 r.
- Medal I Stopnia za Długoletnią Służbę
- Członek Rady Izby Gospodarczej „Wodociągi Polskie” (od 2013 r. – nadal)
- Członek Rady Fundacji „Dolnośląskie Forum Wodociągowe” (od 2009r. – nadal)
- Prezes Zarządu Fundacji „Dolnośląskie Forum Wodociągowe” (w latach 2009-2012).

Andrzej Wójtowicz
Prezes Zarządu
Wodociągi Słupsk Sp. z o.o.
Andrzej Wójtowicz rozpoczął pracę w spółce „Wodociągi Słupsk” w 1992 r. po ukończeniu kierunku melioracje i inżynierii środowiska na Akademii Rolniczej w Poznaniu. Początkowo na stanowisku inspektora ds. gospodarki ściekowej, w kolejnych latach awansował na technologa – Zastępcę Kierownika oczyszczalni ścieków (w 1996 r.), głównego specjalistę ds. technologii oczyszczania ścieków (w 2003 r.) a w 2009 r. objął posadę prezesa Zarządu.
Do głównych osiągnięć prezesa należy rozszerzenie działalności na obszary gmin ościennych oraz zwiększenie katalogu świadczonych usług w kierunku wykorzystania potencjałów intelektualnych i technicznych spółki .Wzrost majtku spółki oraz duży przyrost klientów w ostatnich pięciu latach ma swoje odzwierciedlenie w wielu rankingach o charakterze niekomercyjnym. Wprowadzone rozwiązania organizacyjne, techniczne i energetyczne spowodowały znaczący wzrost efektywności procesów technologicznych, co przekłada się na poziom taryf. Ceny wody i ścieków dla mieszkańców Słupska należą do jednych z najniższych w kraju. Dobrze zaplanowane i zrealizowane inwestycje wraz z konsolidacją usług na terenach gminnych dały w rezultacie efekt dźwigni operacyjnej oraz realne pozytywne oddziaływanie na region, środowisko oraz lokalny przemysł.
Potwierdzeniem uznania działań w tym kierunku są m.in. nagrody przyznane w ostatnim czasie przez społeczność lokalną, np.: „Menedżer słupskiej gospodarki” oraz „Lider promocji słupskiej gospodarki” w kategorii Zielona Firma. Dbałość o współpracę z przemysłem została doceniona nagrodą Słupskiej Izby Przemysłowo-Handlowej, która przyznała Prezesowi „Laur Słupskiej Izby Przemysłowo-Handlowej” – za dynamiczny rozwój przedsiębiorstwa.
Działalność Prezesa jest dostrzegana również przez krajowe środowisko branżowe, które rekomendowało jego osobę do prestiżowej odznaki honorowej „Za zasługi dla ochrony środowiska i gospodarki wodnej”, przyznanej przez Ministra Środowiska m.in. za dorobek naukowo-techniczny oraz efektywne zarządzanie projektem „Program gospodarki wodno-ściekowej w regionie Słupska”, o budżecie ponad 25 mln euro.
Pan Andrzej Wójtowicz ma status branżowego eksperta krajowego przyznany przez Izbę Gospodarczą „Wodociągi Polskie”, a także tytuł trenera zawodowego przyznanego przez Stowarzyszenie Eksploatatorów Obiektów Gospodarki Wodno-Ściekowej. Jest autorem kilkudziesięciu publikacji zawodowych, w tym wydanej w 2013 roku 500-stronicowej monografii „Modelowe rozwiązania w gospodarce osadowej”, która stanowi bardzo oczekiwany standard branżowy wykorzystywany zarówno przez praktyków, jak i administrację publiczną. Wnioski z tej pracy były również prezentowane na spotkaniach konsultacyjnych organizowanych przez Marszałka Województwa Pomorskiego, a także są wykorzystywane w regionalnych planach i programach wojewódzkich. Jako wykładowca i ekspert prezentuje tematykę z zakresu gospodarki komunalnej, energetycznej oraz zarządzania na znaczących konferencjach krajowych i międzynarodowych. Współpraca z ośrodkami naukowymi z terenu całej Polski skutkowała kilkoma zrealizowanymi programami badawczymi, z których wnioski przyniosły konkretne efekty ekonomiczne i stanowią cenną wiedzę dla innych przedsiębiorstw wodociągowo-kanalizacyjnych. Prezes Wójtowicz koordynuje współpracę branży wodociągowej z koncesjonariuszami i ośrodkami naukowymi w zakresie projektu oczyszczania płynów zwrotnych z procesów szczelinowania gazu łupkowego.
Działalność sponsorska spółki zarządzanej przez prezesa jest realizowana z wykorzystaniem zagadnień społecznej odpowiedzialności biznesu. Spółka znana jest z wielu inicjatyw charytatywnych i sponsorskich wspierających lokalną kulturę, sport, organizację NGO i promujących zdrowy tryb życia.
Spółka prowadzi także Centrum Edukacji ekologicznej, które organizuje corocznie konkursy z dziedziny ekologii, prowadzi sesje edukacyjne dla uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych, a także dla 5- i 6-letnich przedszkolaków. W ramach praktyk zawodowych dla studentów wyższych uczelni oraz uczniów Technikum Ochrony Środowiska prowadzi zajęcia obejmujące tematyką działalność firm komunalnych oraz zagadnienia związane z ochroną środowiska.
Inwestycje, które zostały zrealizowane w Słupsku podczas kadencji prezesa to:
- Rozbudowa i optymalizacja gospodarki osadowej w oczyszczalni ścieków w Słupsku wraz z modernizacją sieci kanalizacyjnej w części aglomeracji – finansowany ze środków FS
- Budowa Stanowiska Opróżniania Wozów Asenizacyjnych (SOWA)
- Budowa lokalnej biologicznej oczyszczalni ścieków wraz z infrastrukturą towarzyszącą w miejscowości Kczewo gm. Kobylnica w ramach programu priorytetowego pn.: „Dofinansowanie przydomowych oczyszczalni ścieków oraz podłączeń budynków do zbiorczego systemu kanalizacyjnego”.
- Spięcie wodociągu w ul. Boh. Westerplatte-Hubalczyków w Słupsku
- Wymiana awaryjnej sieci wodociągowej na Os. Akademickim – cz.2
- Sieć wodociągowa z sięgaczami Dn100 L≈1900m w ul. Bukowej, Modrzewiowej i Głogowej w Słupsku
- Wymiana awaryjnej sieci wodociągowej na Os. Akademickim – cz.4
- Budowa odcinka sieci wodociągowej w ul. Malinowej i Sadowej w Słupsku
- Przebudowa i budowa sieci wodociągowych w rejonie ul. Fabrycznej, 3-go Maja, Sobieskiego i Towarowej
- Kompleksowe zagospodarowanie bazy przy ul. Orzeszkowej
- Program gospodarki wodno- ściekowej w rejonie Słupska – finansowany ze środków FS
W okresie urzędowania prezesa spółka otrzymała następujące nagrody i wyróżnienia:
- Pomorski Biznesmen Roku 2010. (Urząd Marszałkowski) – 2010 r.
- „Najwyższa Jakość Quality International 2011”. Złote Godło w kategorii: QI Service – Usługi – 2011 r.
- 10 miejsce w Ogólnopolskim Rankingu Przedsiębiorstw Wodociągowych organizowanych przez „Strefę gospodarki” Dziennika Gazety Prawnej – 2014 r.
Dodatkowa działalność zawodowa kandydata:
- w latach 19962009 członek rady nadzorczej w Spółce „Wodociągi Słupsk” – od 2004 – w funkcji zastępcy przewodniczącego;
- ekspert Jednostki Realizującej Projekt w zakresie Kontraktu: Rozbudowa oczyszczalni ścieków w Słupsku – od 2004 do maja 2009;
- od lipca 2009 – [MAO] Pełnomocnik ds. Realizacji Projektu 2004/PL/16/C/PE/019 o budżecie 25 mln euro współfinansowanego z Funduszu Spójności – faza realizacyjna zakończona w 2011, efekt ekologiczny osiągnięty w maju 2012;
- członek Rady Programowej wydawnictwa Forum Eksploatatora;
- członek Rady Gospodarczej Akademii Pomorskiej w Słupsku;
- członek Rady Biznesu Wyższej Hanzeatyckiej Szkoły Zarządzania w Słupsku;
- członek Rady Słupskiej Izby PrzemysłowoHandlowej;
- ekspert i trener zawodowy Stowarzyszenia Eksploatatorów Obiektów Gospodarki WodnoŚciekowej [SEOGWŚ];
- ekspert Izby Gospodarczej „Wodociągi Polskie”, członek grupy standaryzacyjnej;
- członek Zespołu ds. Bezpieczeństwa Wody przy Głównym Inspektoracie Sanitarnym
- ekspert portalu środowiskowego terazsrodowisko.pl;
- prace koncepcyjne i projekty technologiczne w zakresie gospodarki ściekowej i odpadowej dla różnych gmin, przedsiębiorstw, biur projektowych i konsultingowych:
- wykładowca w zakresie gospodarki wodnościekowej i odpadowej oraz zarządzania w zakresie przedsiębiorstw wod-kan. Współpraca z organizacjami szkoleniowymi, takimi jak: Gdańska Fundacja Wody; SeidelPrzewecki; ABRYS; SEOGWŚ, PZITS, IGWP i inni.
- autor kilkudziesięciu publikacji naukowotechnicznych w czasopismach branżowych: np. Forum Eksploatatora; Gaz, Woda, Technika Sanitarna; Przegląd Komunalny, Wodociągi-Kanalizacja
Ważniejsze wyróżnienia i odznaczenia indywidualne:
- Złota odznaka PZiTS – 2011;
- Nagroda I stopnia Prezydenta Miasta Słupska stopnia za bardzo dobra realizację i wdrożenie projektu pn.: „Program gospodarki wodnościekowej w rejonie Słupska” – 2011
- Biznesmen roku województwa pomorskiego – 2011
- Srebrny Niedźwiedź: „Menedżer słupskiej gospodarki” oraz „Zielona firma” – 2012;
- „Laur Słupskiej Izby PrzemysłowoHandlowej” – za dynamiczny rozwój przedsiębiorstwa – 2012;
- odznaka honorowa Ministra Środowiska „Za zasługi dla ochrony środowiska i gospodarki wodnej” – 2012;
- nominacja w kategorii menedżer słupskiej gospodarki Srebrny Niedźwiedź 2014
Dodatkowe istotne kwalifikacje i szkolenia:
- złożony z wynikiem pozytywnym egzamin państwowy na członka rad nadzorczych w spółkach Skarbu Państwa – grudzień 2004 – Ministerstwo Skarbu Państwa;
- „Water Framework Directive Community – Virtual Learning Community for Water Professional” – 160-godzinny kurs w ramach Leonardo Da Vinci Project PP151022;
- Złożony egzamin w Ministerstwie Środowiska na pełnomocnika ds realizacji projektów z zakresu POIiŚ – MAO – 2013
- kursy i szkolenia w zakresie zamówień publicznych, FIDIC, itp;
- kursy i szkolenia z zakresu prawa oraz marketingu i zarządzania.